Kuvia ja kertomuksia Kyprokselta, Etelä-Afrikasta ja Etelämantereelta lokakuu - helmikuu 2012
torstai 26. tammikuuta 2012
Kyrenia-laivan kopiot
Aiemmin kuvatusta ainutlaatuisesta yli 2300 v vanhasta hylystä rakennettiin 30 v sitten tarkka kopio Kreikassa. Projekti oli tieteellinen ja haluttiin tietää miten tuollainen laiva purjehtii ja kantaa kuormaa.
Hylyn koko oli n 4x14 m ja lastina oli runsaasti ehjiä saviruukkuja joissa erilaista tavaraa; mm 9000 pähkinää. Lisäksi oli 29 jauhinkiveä kuormattuna molemmin puolin köliä, toimien samalla painolastina. Miehistö oli nelihenkinen ja kalastusvehkeistä päätellen he kalastivat matkoillaan. Rakennustapa silloin oli että ensin laudoitus tehdään kölistä ylöspäin ja sitten vasta asennetaan kaaret. Ensin arvioitiin että laiva upposi myrskyssä mutta nykyään todisteet viittaavat merirosvouteen, koska suuri osa lastista puuttui.
Puusta tehdyt ajoitukset kertovat että laiva purjehti yli 80 vuotta. Vedenalaiset osat oli päällystetty 2 mm lyijylevyillä. Nykyään jo kielletyt tehokkaat anti-fouling maalit (estävät kasvillisuutta veneiden/laivojen pohjissa) perustuivat lyijyyn. Olen itse niitä käyttänyt n 15 vuotta. Lyijyn teho tunnettiin jo 2400 vuotta sitten !
Kyrenia II purjehti hyvin, saavuttaen kohtuullisella tuulella 4-5 solmun nopeuden. Laiva on toiminut Kyproksen suurlähettiläänä maailmalla (New Yokissa, Hampurissa, Espanjan maailmannäyttelyssä, Japanissa). Maailmalle sitä on laivattu eikä purjehdittu ! Japanissa tämän purjehtivan muinaisjäännöksen suosio oli aivan valtava ja siihen tutustui kuukauden aikana yli 3 miljoonaa kävijää. Suosio johti siihen että Japanin televisio tilasi oman kopion; Kyrenia III rakennettiin Kreikassa ja on nyt museoituna purjeet ylhäällä Yokohamassa. Kyrenia II on nykyään museoituna Aia Napan Thalassa merimuseossa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti